Onlangs las ik een LinkedIn-bijdrage over de verkoop van "verse" blauwe bessen bij Albert Heijn. Op de afbeelding op LinkedIn waren twee plastic bakjes te zien. Eén van deze bakjes droeg een label van de "Beter voor Natuur & Boer"-samenwerking. De inhoud van het andere plastic bakje met blauwe bessen kwam uit Zuid-Afrika. Supermarkten halen groenten en fruit zo dichtbij als mogelijk en zo ver weg als nodig is. Blauwe bessen worden in de zomer door Nederlandse telers geproduceerd, maar tegen het einde van het seizoen is er vaak niet genoeg beschikbaar. Dit is de reden waarom ook blauwe bessen uit Zuid-Afrika worden aangeboden, 10.000 km hier vandaan. Het beste zou natuurlijk zijn om producten te eten wanneer ze in het seizoen zijn. Maar wat als je fruit en groenten invriest op het moment dat ze op hun best zijn? Veel groenten en fruit behouden zelfs meer voedingsstoffen als ze bevroren zijn dan wanneer ze "vers" worden gegeten. Zo kunnen we het hele jaar door van fruit genieten, omdat het geduldig in de vriezer ligt. Het aanbod wordt immers gestuurd door de vraag. Het lijkt erop dat de eerste stap om verandering te brengen bij onszelf ligt. Een voorbeeld is de gewoonte van consumenten in welvarende landen om het hele jaar door groenten en fruit te willen eten die niet in het seizoen zijn, wat betekent dat deze van ver moeten worden gehaald. Lokaal eten lijkt de oplossing. Door te kiezen voor lokale alternatieven die wel in het seizoen zijn, verminderen we de uitstoot en dragen we bij aan het behoud van onze planeet. In landen zoals Frankrijk en Zweden is diepvries al een stuk groter dan in Nederland. Dit heeft ons ook doen inspireren. Deze landen zijn natuurlijk ook een stuk minder dichtbevolkt en de afstand die je zult moeten afleggen naar een Carrefour of Supermarche is in sommige gevallen aanzienlijk langer dan de Jumbo city bij jou om de hoek. Dus bedachten die Fransen en Zweden om diepvriesproducten aan te schaffen. Dat is immers toch maandenlang houdbaar. Op basis van harde data blijkt dat het aantal supermarkten in Nederland toeneemt, ondanks de felle concurrentie en consolidatie in de branche. Deze groei komt voornamelijk voort uit expansie en de groei van het aantal vestigingspunten. Alles is gericht op gemak, omdat we daar als consument naar vragen. Een vrieswinkel bestond nog niet… Maar trek straks nog eens die vrieslade open thuis. Daar kan je naast die sneetjes brood en die halve bak Ben & Jerry’s ook wat anders lekker in doen. Zo heb je écht altijd, écht wat lekkers in huis. Wij maken er daaropvolgend onze missie van om een movement van vriezen te maken. Daarbij willen we verantwoorde, ambachtelijke en lekkere producten faciliteren in Nederlands eerste vrieswinkel, genaamd Way To Cool.